3 لینک مشابه:=”-”>عنوان پایان نامه :بررسی مالیت ومالکیت اعضای بدن انسان
در این سایت فقط تکه هایی از متن پایان نامه درج می شود برای دانلود متن کامل می توانید به سایت omidfile.ir مراجعه کنید - با فرمت ورد - همراه با منابع و همه پیوست ها
معنای دیگر ضرار به معنای اضرار عمدی و ضرر مشتمل بر اضرار عمدی و غیره عمدی است و چنانچه در مقابل هم قرار گیرند، ضرر، زیان زدن غیر ارادی است و ضرار ، زیان ارادی معنا شده و برخی نیز هر دو را به یک معنا دانسته اند .[1]
متن کامل در سایت علم یار و یا سایت جهان داک : jahandoc.com و omidfile.irاما صرف نظر از وجود اختلاف در معانی و تزاحم این قاعده با قاعده تسلیط ، بی تردید بنای عقلا براین امر محقق است که در زندگی اجتماعی و مدنی ، زیان رسانیدن به دیگران اولا، امری ناپسند است .
ثانیا ،عامل زیان در مقابل زیان دیده مسئول پرداخت خسارت است و لذا این اصل در کلیه سیستم های حقوقی پذیرفته شده است . و در مورد چنین بنایی از ناحیه شرع مقدس ، رد و منعی واصل نشده و از این رهگذر ، امضای شارع برآن احراز می گردد .[2]
اما آیا تمسک به این قاعده برای جایز ندانستن قطع اعضای بدن صحیح است ؟ در پاسخ می توان گفت
تمسک به قاعده لاضرر تمام نیست ، زیرا تحقیق این است که مفاد فقره اول « لا ضرر » نفی حکم ضروری است و نفی حکم ضروری اختصاص به احکام الزامی دارد نه ترخیصی ، چون ضرر ناشی از احکام ترخیصی( جواز بریدن عضوی از بدن خود و دادن به دیگری برای پیوند ) منتسب به شارع نیست که نفی بشود . مفاد فقره دوم « لاضرار » نیز حرمت اضرار به غیر است . اما اگر او 1- أبی عبدالله علیه السلام قال : سحت ثمن المیته و ثمن الکلب و ثمن الخنزیر و مهر البغی و الرشا فی الحکم و أجره الکاهن .[3] یعنی : پول فروش میته و سگ و خوک و اجرت زانیه و رشوه گرفتن برای حکم صادر کردن و اجرت پیشگو حرام است .
2- مُحَمٌَدً بنُ عَلِیٌِ بًنِ الحُسَیًنِ قَالَ : أجًرُ الزانِیَهِ سُحت وَ ثَمَنُ الًکَلًبِ الٌَذی لَیًسَ بِکَلًبِ الصٌَیًدِ سُحًت وَ ثَمَنُ الًخَمًرِ سُحت و أجرُ الًکاهِنِ سُحت و ثَمَنُ المیتهِ سُحًت فَأمٌَا الرٌُشا فِی الحُکًمِ فَهُوَ الًکُفًرُ بِاللهِ العَظِیم.[4]
یعنی ، اجرت زانیه و پول سگ غیر شکاری و شراب و اجرت غیب گو و پول میته حرام است . اما رشوه گرفتن در حکم کفر به خداوند است .
اما در مقابل گروهی براین باورند که : اگر بخواهیم منصفانه به قضیه بنگریم مشخص است که در روایات منع استفاده از میت بطور عام بیان شده است . مثل اینکه گفته شده : گرفتن پول بابت میته سحت است ولی آنچه بر جواز انتفاع از میت دلالت دارد ، خاص است . و ظاهر از نهی صورت گرفته بر میته ، نهی از خوردن آن است
[1] -محقق داماد ، سید مصطفی ، همان مأخذ ، صفحه 139-138 .
[2] -همان ،صفحه 151?
[3] – علامه حلی ، منتهی المطلب فی تحقیق المذهب ، همان صفحه 1333?
[4] – شیخ حر عاملی ، تفصیل وسائل الشیعه إلی تحصیل مسائل الشیعه ، جلد 17، انتشارات موسسه آل البیت ، صفحه 94
دانلود لینک فایل دمو ممکن است خراب شده باشد برای دیدن جزییات یشتر در مورد این پایان نامه به سایت omidfile.ir و یا لینک انتهای این صفحه مراجعه کنید
(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت ورد):
بررسی مالیت ومالکیت اعضای بدن انسان
(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت pdf):
بررسی مالیت ومالکیت اعضای بدن انسان
برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:
دانلود پایان نامه ارشد : بررسی مالیت ومالکیت اعضای بدن انسان
آموزش طراحی پرسشنامه به همراه 575 نمونه پرسشنامه در موضوعات مختلف
نحوه طراحی و نتیجه گیری از پرسشنامه قلق های نگارش پرسشنامه با مثال های متنوع در رشته های مختلف ...
آموزش کامل نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI
سرفصل ها : انواع مقالات علمی مقالات تجربی (پژوهشی) مقالات تحلیلی مقالات مروری مقالات گردآوری مقالات یاداشت فنّی (توصیفی) سایر انواع مقالات سمینارها و همایشهای علمی آموزش نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI بخش های مقالات علمی اصول نگارش عنوان مقالات طریقه نگارش نام نویسندگان و affiliation آنها نحوه تدوین چکیده یک مقاله طریقه انتخاب واژگان کلیدی اصول نگارش مقدمه مبانی نظری ...