سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانلود پایان نامه های ارشد همه رشته ها

انواع وسواس مذهبی

    نظر

 

اختلال وسواس مذهبی که وسواس گناه یکی از زیر مجموعه های اصلی آن است باعث می شود فرد در مورد یک موضوع دچار تردید شود و یا حتی عذاب وجدان داشته باشد البته همان طور که در مقدمه نیز مطرح شده وسواس مذهبی باعث ایجاد استرس و اضطراب در فرد می شود. در مذاهبی به خصوص مسیحیت نسبت به گناه وسواس خاصی دارند. بسیاری از این افراد دین دار دین را در حکم قانون میدانند و اگر فرد طبق دین عمل نکرد، فرد باید مجازات شود حتی در فیلم های سینمایی نیز این موضوع بسیار دیده میشود.

وسواس گناه که با احساس گناه نیز شناخته میشود علاوه بر استرس و اضطراب باعث ایجاد افسردگی نیز می شود و بعد نشانه های بدتری را نیز می توانیم در رفتار فرد شاهد باشیم. معمولا وسواس گناه که جز وسواس های فکری و عملی می باشد خیلی سخت قابل کنترل است البته با مراجعه با درمانگر این امر انجام پذیر خواهد بود.

مثلا افرادی که به یک نوع مورد در روابط جنسی اعتیاد دارند و می خواهند آن مورد را ترک کنند بسیار در روند ترکش دچار مشکل خواهند شد و اگر مذهب هم به آنها فشار وارد کند باعث میشود که فرد دچار وسواس گناه شود.

روانشناس خوب در تهران، از انجا که درمان وسواس کاری پیچیده است و نیازمند یک تیم متخصص دارد همه افراد به دنبال بهترین درمانگران با تجربه در این حیطخ دارند. تست وسواس مذهبی معمولا برای افرادی کاربرد دارند که در اثر ازدیاد در تفکرات مذهبی اضطراب دارند و رفتارهای تکراری را تجربه میکنند. تست وسواس مذهبی کاملا نمی تواند که تشخیص دهد شما به چه چیز روانی ای مبتلا هستید ولی میتواند در این مورد آگاهی به شما ببخشد.

همان طور که گفته شد انواع این تست ها به شما کمک میکند تا بر مشکلاتتان آگاهی پیدا کنید و لی اگر قصد درمان دارید باید پیش یک درمانگر و متخصص وسواس بروید.

وسواس مذهبی توهین

وسواس مذهبی توهین نیز یکی دیگر از انواع وسواس های مذهبی می باشد که در آن فرد در ذهنش فکر میکند که به مقدسات مثل پیامبران و ائمه توهین میکند مثلا فرد در مکانی مثل مسجد هست و به طرز ناخودآگاهی افکاری مثل توهین به مقدسات و یا موارد دیگر گریبانگیر ذهنش می شود و به سختی می تواند آن افکار را کنترل کند. جنبه اول این موضوع ترسی است که فرد دارد و نتوانسته خودش را به آگاهی  از موقعیتی که در آن  هست برساند جنبه دیگر این موضوع این است که فرد از کودکی تحت تاثیر افکار مذهبی بوده است مثلا از سنین کودکی توسط والدینش به اجبار نماز خواندن را شروع کرده و خیلی کارهای دیگر که فرد به اجبار والدینش انجام داده است، شاید والدین فکر میکنند که این مورد باعث می شود فرزندشان به پیشرفت های با شکوهی برسد ولی نمیدانند که با این کار آینده او را به تباهی کامل می کشانند. وسواس مذهبی توهین فقط به توهین به مقدسات اطلاق نمی شود و حتی فرد ممکن است به طور ناخواسته به  عزیزترین کسانش در ذهنش توهین کند ولی اصلا فرد قصدی  از این کار ندارد.

انواع وسواس مذهبی

وسواس مذهبی مجموعه زیادی از وسواس های دیگر را شامل می شود یکی از انواع وسواس مذهبی را در بالا خدمتتان معرفی کردیم که وسواس مذهبی توهین بود. یکی دیگر از انواع وسواس مذهبی مربوط به  این است که فرد پیش خودش فکر میکند که ایمان کافی ندارد و این ایمان نداشتن باعث  ایجاد خشم خدا می شود و بلاهایی سر فرد بیاید که فرد بگوید این ها همه به خاطر این بوده است که من ایمان کافی نداشتم. یکی دیگر از انواع وسواس های مذهبی در مورد نجاسات است، به عنوان مثال فرد در هنگام نماز خواندن پیش خودش فکر میکند که مثلا بدنش پاک نیست و نمازش هم مورد قبول واقع نمی شود ولی این فرد به طور کامل خودش را از قبل پاکیزه نموده است که دراثر تداوم چنین اعمالی فرد دچار استرس و اضطراب زیاد می شود و عواقب ناگواری را نیز برایش رقم می زند. یکی دیگر از انواع وسواس مذهبی این است که فرد ترس از این دارد که رفتاری غیر اخلاقی را انجام میدهد مثلا ناگهان صحنه رابطه جنسی را درفیلم و یا سریالی می بیند و پیش خودش فکر میکند که  گناه کرده است.

این نوع وسواس های مذهبی ریشه در عقایدی دارند که فرد از کودکی با آنها بزرگ شده است ولی اگر فرد آگاهی داشته باشد و به درمانگر مراجعه کند به راحتی می تواند بر این نوع وسواس غلبه کند.

 

وسواس های فکری با mehdikhalili

همان طور که اشاره شد یکی از انواع وسواس های فکری مذهبی توهین به مقدسات بود همچنین در بعضی افراد بدین گونه است که بسیار در انجام اعمال دینی شان شکاک هستند و فکر می کنند که اشتباه کرده اند و این اشتباه برایشان گران تمام می شود، اغلب افرادی که دچار وسواس فکری مذهبی هستند دجار اضطراب نیز می باشند و این اضطراب در کارهایی که انجام می دهند نیز دیده می شود. در بعضی مواقع فرد فکر میکند که دیگر به اعتقاداتی که دارد پایبند نیست بنابراین  دچار وسواس فکری مذهبی می شود و در زمینه نجاسات و طهارت و پاکی که مربوط به احکام می باشند افرادی هستند که دچار اختلال می باشند، به عنوان مثال یک لباس را چندین بار می شویند و آنقدر از مایعات ضد عفونی کننده استفاده میکنند که لباس و پوست دستشان را خراب میکند، در وسواس های فکری مذهبی ما تکرار در کار را زیاد می بینیم مثلا فرد یک کار را چندین بار انجام میدهد چون فکر میکند اگر چند بار انجام ندهد یک اتفاقی برای خودش و یا خانواده اش می افتد.

افکار وسواس گونه فقط به مسئله مذهبی ارتباطی ندارد و موارد دیگر را نیز شامل می شود ولی ریشه همه وسواس ها در احساس اضطراب و ترسی است که افراد دارند، این اضطراب ها و ترس ها باعث می شود تا فرد نتواند درست فکر کند و به زندگی روزانه اش نیز لطمه وارد می سازد.