3 لینک مشابه:=”-”>عنوان پایان نامه :بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه
در این سایت فقط تکه هایی از متن پایان نامه درج می شود برای دانلود متن کامل می توانید به سایت omidfile.ir مراجعه کنید - با فرمت ورد - همراه با منابع و همه پیوست ها
یعنی مخلوقی که مسبوق به نظریهی فیض فلاسفهی مشاء –آنچنان که در مکتب فارابی و ابن سینا تدوین شده – هرچند ازبین سایر نظریات رقیب یا بدیل، بیشترین قرابت را با نظریهی فیض در حکمت متعالیه دارد؛ اما در واقع تبیین و تحلیل گردد. با عنایت و توجه به نحوهی فاعلیت وجودی وافاضهی هستی بخش با نگاهی وجودشناسانه، با دقت وتعمق در وجود علت و وجود معلول چنین مییابیم که علت نه وجودی مستقل و غنی، بلکه عین استقلال و غناست. همچنین درطرف معلول نیز ذاتی فقیر را نمییابیم بلکه تنها فقر وتعلق محض را مییابیم. توضیح آنکه اگر با دیدی غیر وجودی که به ماهیت به نحو استقلالی نظرمیشود و نیز به حسب تقسیم بندی عقلی ومفهومسازی ذهنی، به موجودات بنگریم چنان که فلاسفه مشاء چنین می پندارند، میتوان موجودات را به سه قسم تقسیم کرد:
متن کامل در سایت علم یار و یا سایت جهان داک : jahandoc.com و omidfile.ir- موجود فینفسه لنفسه بنفسه که «واجب الوجود» است.
- موجود فی نفسه لنفسه بغیره که «جواهر»اند یعنی ماهیاتی که درمفهوم مستقل و برای خود متحقق اند؛ نه بهعنوان وصف چیزی دیگر والبته محتاج به علت وسببی هستند.
- موجود فینفسه لغیره بغیره که «أعراض و اوصاف» اند. یعنی ماهیاتی که درمفهوم مستقلاند اما برای خودشان متحقق نیستند و حالت نعتی دارند و علاوه براحتیاج به علتی خاص تنها به نحو للغیر موجودند؛ یعنی بهعنوان وصف و امری مربوط ومتعلق به غیر. چنین موجوداتی؛ وجود رابطی نامیده شده اند.
اما درحکمت متعالیه، بدین نکته مهم توجه حاصل شده است که ماسوای واجب، در واقع امر و به لحاظ تحلیل وجودی، شأن، استقلال و نفسیتی از خود ندارند و تنها بهعنوان نوعی ربط به علت، قابل لحاظند. این حکمت، هرچند به لحاظ تحلیل مفهومی و ماهوی به تقسیمبندی مزبورگردن مینهد، در دید عمیق وجودی، همهی ممکنات را-اعم از آنچه جواهر یا اعراضشان مینامیم-وجود رابط میداند، نه جوهر یا موجود رابطی(عرض)؛ بهعبارت دیگر موجوداتی هستند فیغیره لغیره بغیره، که از جهت وصف للغیر بودن و معلولیتشان، جز فقر و تعلق و ربط نیستند و ذاتی جز همین ارتباط ندارند و از اینحیث می توان آنها را وجود حرفی نامید. بهعبارت سوم در جریان علیت و فاعلیت وجودی سه بخش موجد، ایجاد و موجود یا سبب و سببیت و مسبب یا مبدِع؛ ابداع و مبدَع و مانندآن درکار نیست؛ بلکه موجود مفاض عین فیض است و تنها حقیقتی که دو بخش مفیض و فیض را (به عنوان ربط به مفیض) دارد، باتوجه به آنچه گذشت نظر ملاصدرا دربارهی مسألهی علیت جای خودرا به مسألهی تجلی و تشأن داد.
همچنان که گذشت، ملاصدرا قائل به وحدت شخصی وجود است. ازنظر وی حقیقت وجود، واحد ویکی است وذاتا به خود علم دارد و نتیجهی این آگاهی ذات واجب نسبت به خود، جلوه ها و اطوار گوناگونی است که ظهور
دانلود لینک فایل دمو ممکن است خراب شده باشد برای دیدن جزییات یشتر در مورد این پایان نامه به سایت omidfile.ir و یا لینک انتهای این صفحه مراجعه کنید
(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت ورد):
بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه
(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت pdf):
بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه
برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:
دانلود پایان نامه ارشد: بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه
آموزش طراحی پرسشنامه به همراه 575 نمونه پرسشنامه در موضوعات مختلف
نحوه طراحی و نتیجه گیری از پرسشنامه قلق های نگارش پرسشنامه با مثال های متنوع در رشته های مختلف ...
آموزش کامل نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI
سرفصل ها : انواع مقالات علمی مقالات تجربی (پژوهشی) مقالات تحلیلی مقالات مروری مقالات گردآوری مقالات یاداشت فنّی (توصیفی) سایر انواع مقالات سمینارها و همایشهای علمی آموزش نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI بخش های مقالات علمی اصول نگارش عنوان مقالات طریقه نگارش نام نویسندگان و affiliation آنها نحوه تدوین چکیده یک مقاله طریقه انتخاب واژگان کلیدی اصول نگارش مقدمه مبانی نظری ...