سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانلود پایان نامه های ارشد همه رشته ها

پایان نامه کارشناسی ارشد در مورد: بررسی مسأله¬ی …

    نظر

پایان نامه کارشناسی ارشد در مورد: بررسی مسأله¬ی …

3 لینک مشابه:=”-”>عنوان پایان نامه :بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه 

در این سایت فقط تکه هایی از متن پایان نامه درج می شود برای دانلود متن کامل می توانید به سایت omidfile.ir مراجعه کنید - با فرمت ورد - همراه با منابع و همه پیوست ها

نظریه های مختلف درباب آفرینش

 

متن کامل در سایت علم یار و یا سایت جهان داک : jahandoc.com و omidfile.ir

 

در باب خلقت وچگونگی آفرینش جهان، نظریات مختلفی در میان فلاسفه و متکلمین  مطرح می­باشد؛ ازجمله نظریه­ی خلق از عدم و نظریه­ی تجلی وظهور. نظریه­ی خلق از عدم نظریه­ای است که متکلمان اسلامی آن را پذیرفته و مطابق آموزه­های وحیانی و مبانی دینی می­پندارند و نظریه­ی تجلّی در باب آفرینش نیز مورد قبول و پذیرش عرفا می­باشد. درکنار این نظریات، می­توان نظریه­ی«فیض» را مطرح نمود که یکی از نظریاتی است که درباب آفرینش مطرح گردیده است و آموزه­ای ارسطویی می­باشد و اکثریت و یا تمام فلاسفه آن را پذیرفته و تفسیر وتبیین        می­نمایند. قبل از پرداختن به نظریه­ی «فیض» بایدگفت که نظریه­های عمده را که درپی تبیین رابطه­ی واحد با کثیر و رابطه­ی خداوند و عالم هستند؛ می­توان پنج نظریه دانست:

  1. خلق از عدم(متکلمین)
  2. حلول و همه خدایی
  3. تطوّر
  4. تجلّی
  5. فیض

 

2-1-1-دیدگاه متکلمین وعلت مخالفت مشائین با آن

 

 

نظریه­ی رایج درباب خلقت که متکلمان مدعی استخراج آن از متن دین هستند؛ خلائی را ترسیم می­کند که درآن تنها خداوند موجود بوده و پس ازمدتی و در زمانی خاص موجودی به نام جهان را آفریده و به وسیله­ی عالم، آن خلأ راپر کرده و طبعاً آن فاصله­ی زمانی نیز سپری شده و موجودیت، جانشین عدم گردیده است. به­ علاوه دربرخی قرائت­ها از این نظریه پس از خلقت، انفصالی تام بین خداوند وخلقش             چنین مشکلاتی ازجهتی مانع پذیرش این نظریه ازسوی فلاسفه­ی اسلامی و از جهت دیگر باعثی برای تمایل آن­ها به نظریه­ی فیض شد، به­گونه ای که گرایش رایج در بین حکماء اسلامی همان نظریه­ی فیض است.[1]

 

2-1-2-حلول وهمه خدایی

دراین نظریه، مجموع وکل عالم، همان واحد را تشکیل می­دهند و واحد چیزی جزحاصل جمع کثرت نیست. بنابراین مسأله­ی فیض یا صدور یا خلقت و مانند آن درکار نیست. طبیعی است که ازاین جهت با نظریه­ی فیض درتقابل است.

 

[1] . جواد رقوی، “آفرینش از دیدگاه فارابی و ابن سینا”، مجله تخصصی کلام اسلامی، سال چهاردهم، (56):23-25 .

دانلود  لینک فایل دمو ممکن است خراب شده باشد برای دیدن جزییات یشتر در مورد این پایان نامه به سایت omidfile.ir و یا لینک انتهای این صفحه مراجعه کنید

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت ورد):

بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت pdf):

بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

دانلود پایان نامه ارشد: بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه

آموزش طراحی پرسشنامه به همراه 575 نمونه پرسشنامه در موضوعات مختلف

آموزش طراحی پرسشنامه به همراه 575 نمونه پرسشنامه در موضوعات مختلف    نحوه طراحی و نتیجه گیری از پرسشنامه   قلق های نگارش پرسشنامه   با مثال های متنوع در رشته های مختلف ...

توضیحات بیشتر - دانلود

آموزش کامل نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI

آموزش کامل نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI  سرفصل ها : انواع مقالات علمی مقالات تجربی (پژوهشی) مقالات تحلیلی مقالات مروری مقالات گردآوری مقالات یاداشت فنّی (توصیفی) سایر انواع مقالات سمینارها و همایش­های علمی آموزش نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI بخش های مقالات علمی اصول نگارش عنوان مقالات طریقه نگارش نام نویسندگان و affiliation آنها نحوه تدوین چکیده یک مقاله طریقه انتخاب واژگان کلیدی اصول نگارش مقدمه مبانی نظری ...

توضیحات بیشتر - دانلود 

ارسال شده در آذر 15, 1395فروردین 22, 1396

راهبری نوشته‌ها


دانلود پایان نامه در مورد: بررسی مسأله¬ی آفرینش …

    نظر

دانلود پایان نامه در مورد: بررسی مسأله¬ی آفرینش …

3 لینک مشابه:=”-”>عنوان پایان نامه :بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه 

در این سایت فقط تکه هایی از متن پایان نامه درج می شود برای دانلود متن کامل می توانید به سایت omidfile.ir مراجعه کنید - با فرمت ورد - همراه با منابع و همه پیوست ها

خود آثارفلسفی وکلامی وادبی گران­قدر و ماندگاری در تاریخ فرهنگ بشری بر جای گذاشت.[1]

متن کامل در سایت علم یار و یا سایت جهان داک : jahandoc.com و omidfile.ir

 

1-4-2-2-جایگاه حکمت واندیشه­های فلسفی-کلامی درآثاروتألیفات سیدرضی8

 

پیش ازاین گفته شدکه سیدرضی در نزدهمه­ی استادان به نام روزگارخود دربغداد شاگردی کرده وبه علت داشتن نبوغ و استعداد خارق العاده در همه­ی رشته­هایی که تحصیل کرده از سرآمدان و نام­آوران همان رشته گردیده بود. وی درعصر زرین فرهنگ اسلامی زندگی می­کرد. دراین روزگار همه­ی دانشمندان با هرگرایش علمی و مذهبی و دینی در بغداد گرد آمده درپرتو حمایت بی دریغ و تسامح بلاشرط شاهان آل بویه به تبادل اطلاعات علمی و گفتگوی فرهنگی مشغول بودند.

آن­چه آوازه­ی سیدرضی را در سراسرپهنه­ی فرهنگ و درازای تاریخ گسترده است همین کتاب شریف «نهج البلاغه» می­باشد که اثری جاویدان و دربردارنده­ی ژرف­ترین معارف و فرهنگ وحکمت انسانی است و گرنه دیوان شعر و دیگرآثار او نمی­توانست وی را ازشیخ طوسی و برادرش سید مرتضی و دیگردانشمندان پرآوازه­تر کند.

شایان ذکر است که برخلاف نظر بسیاری ازصاحب­نظران و پژوهشگران درباب بلاغت نهج البلاغه که بر این باور بوده اندکه سیدرضی فقط در پی جمع­آوری کلماتی ازامام علیGبوده است که ازجنبه­ی بلاغت و ادبیات عرب دارای بالاترین و برترین مرتبه باشد، شاید این قصدچنین بوده که گفته اند؛اما نهج البلاغه دریایی است که درآن حکمت و بلاغت درهم آمیخته و اندیشه­های والای کلامی و علمی بشری در قالب بلاغت و ادب والای لغات ریخته شده و غواصی همه فن دانسته می­تواند که ازاین دریا آن­چه راکه بشریت بدان نیازداشته ازآن استخراج نماید وبه همین دلیل است که این کتاب شریف «برادر قرآن» نامیده شده است که قرآن نه کتاب قصه است ونه آن با ماهیت می باشد، که از این مبنای فلسفی، اصولی هم­چون اصالت ماهیت، سرچشمه می­گیرد. گرچه در بعضی از عبارات خود، به اصالت وجود اشاره می­کند. عبارات شریف نهج البلاغه که بخشی دیگر از این پژوهش را دربر می­گیرد، خود دریایی از معارف الهی را به ما نشان می­دهد. در بحث مفهوم شناسی در حکمت و فلسفه، واژه ها، چه قریب المضمون و چه مرتبط با عنوان موضوع،  با عباراتی که در نهج البلاغه به کار رفته اند، یکسانی و قرابت در معنا دارند. بی شک، سید رضی8 مؤلف عظیم القدر این کتاب شریف، که خود شاگرد مکتب تشیع علوی

[1] .محمدمهدی جعفری، احیاگر بلاغت علوی، تهران، چاپ اول، انتشارات همشهری،1388، ص26 .

دانلود  لینک فایل دمو ممکن است خراب شده باشد برای دیدن جزییات یشتر در مورد این پایان نامه به سایت omidfile.ir و یا لینک انتهای این صفحه مراجعه کنید

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت ورد):

بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت pdf):

بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

دانلود پایان نامه ارشد: بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه

آموزش طراحی پرسشنامه به همراه 575 نمونه پرسشنامه در موضوعات مختلف

آموزش طراحی پرسشنامه به همراه 575 نمونه پرسشنامه در موضوعات مختلف    نحوه طراحی و نتیجه گیری از پرسشنامه   قلق های نگارش پرسشنامه   با مثال های متنوع در رشته های مختلف ...

توضیحات بیشتر - دانلود

آموزش کامل نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI

آموزش کامل نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI  سرفصل ها : انواع مقالات علمی مقالات تجربی (پژوهشی) مقالات تحلیلی مقالات مروری مقالات گردآوری مقالات یاداشت فنّی (توصیفی) سایر انواع مقالات سمینارها و همایش­های علمی آموزش نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI بخش های مقالات علمی اصول نگارش عنوان مقالات طریقه نگارش نام نویسندگان و affiliation آنها نحوه تدوین چکیده یک مقاله طریقه انتخاب واژگان کلیدی اصول نگارش مقدمه مبانی نظری ...

توضیحات بیشتر - دانلود 

ارسال شده در آذر 15, 1395فروردین 22, 1396

راهبری نوشته‌ها


دانلود پایان نامه ارشد در مورد: بررسی مسأله¬ی …

    نظر

دانلود پایان نامه ارشد در مورد: بررسی مسأله¬ی …

3 لینک مشابه:=”-”>عنوان پایان نامه :بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه 

در این سایت فقط تکه هایی از متن پایان نامه درج می شود برای دانلود متن کامل می توانید به سایت omidfile.ir مراجعه کنید - با فرمت ورد - همراه با منابع و همه پیوست ها

متن کامل در سایت علم یار و یا سایت جهان داک : jahandoc.com و omidfile.ir

و بدون هیچ تزلزل وتردید واندیشه و تجربه، موجودات را لباس وجود مى­پوشاند.هم درآغاز آفرینش چنین است و هم درادامه­ی آفرینش.[1]

 

1-4-1-2-2-کیفیت آفرینش جهان و نظام هستی

­­­­­­­­­­­­­­­

سپس به چگونگى آفرینش موجودات و تدبیرالهى در پیدایش اشیاء طبق برنامه­ی منظم ودقیق و نظم و ترتیب حساب شده اشاره کرده،مى­فرماید:«خداوندآفرینش هرموجودى رابه وقت خاصّش موکول کرد.(چرا که آفرینش او تدریجى و روى برنامه­ی زمان­بندى شده بودتا عظمت تدبیرو قدرت بى­نظیرخویش را آشکارترسازد.)».[2]

بعدازمسأله­ی زمان­بندى بودن آفرینش موجودات،به نظام خاص داخلى وترکیبى آن­ها اشاره کرده ومى­فرماید:«موجودات گوناگون رابایک­دیگر التیام داد ودرمیان اشیاء متضاد،آشتى برقرارکرد.» (ولاَمَ بَیْنَ مُخْتَلِفاتِها.)[3]این ازعجایب عالم آفرینش است که خداونداشیاء وموجودات مختلف را آن­چنان به هم پیوسته والتیام داده که گویى همه یک چیزند.

سپس مى­افزاید:«خداوندغرایز وطبایع آن­ها رادرآن­ها قرار داد وبه هرکدام طبیعتى مخصوص به خودوغریزه­اى ویژه­ی آن بخشید.»(وغَرَّزَغَرائِزَها).[4]این درحقیقت یکى ازحکمت­هاى بالغه­ی الهى است که آن­چه را از هرموجودى انتظارمى­رودبه صورت طبیعى وخودجوش درآن آفریده تابدون نیازبه محرّکِ دیگر،درآن مسیربه راه افتدوازدرون ذاتش براى برنامه­ی ویژه اش هدایت شودکه اگر این انگیزه­هاى درون­ ذاتى درموجودات نبودآثاراشیاء دوام نداشت ونابسامانى و بى­نظمى برآن­ها حاکم مى­شد. درآخرین جمله ازفرازمورد بحث همه­ی استادان زمان خویش در بغداد در همه­ی رشته های علوم قرآنی و اسلامی و ادب شاگردی کرد و به علت نبوغ ذاتی و استعداد فراوان در همه­ی آن علوم به استادی دست یافت و درآغاز جوانی با داشتن سمت­های سیاسی و اجتماعی مهمی چون نقابت سادات سراسر جهان اسلام، امارت حاج و قضاوت مظالم که از سوی پدربه وی واگذارشده بود وخلیفه­های وقت وامیران وشاهان آل بویه برآن افزوده بودند، به تأسیس مدرسه­ای به نام «دارالعلم» در کوی شیعه نشین و دانشگاهی کرخ بغداد همت گماشت و به تربیت و تعلیم شاگردانی درآن مدرسه شبانه­روزی پرداخت. سیدرضی در دوران نسبتا کوتاه زندگی علمی و فرهنگی

[1] . به نقل از سایت: http://www.aftabir.com

[2] .خطبه 1?

[3] .خطبه 1?

[4] .خطبه 1?

دانلود  لینک فایل دمو ممکن است خراب شده باشد برای دیدن جزییات یشتر در مورد این پایان نامه به سایت omidfile.ir و یا لینک انتهای این صفحه مراجعه کنید

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت ورد):

بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت pdf):

بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

دانلود پایان نامه ارشد: بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه

آموزش طراحی پرسشنامه به همراه 575 نمونه پرسشنامه در موضوعات مختلف

آموزش طراحی پرسشنامه به همراه 575 نمونه پرسشنامه در موضوعات مختلف    نحوه طراحی و نتیجه گیری از پرسشنامه   قلق های نگارش پرسشنامه   با مثال های متنوع در رشته های مختلف ...

توضیحات بیشتر - دانلود

آموزش کامل نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI

آموزش کامل نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI  سرفصل ها : انواع مقالات علمی مقالات تجربی (پژوهشی) مقالات تحلیلی مقالات مروری مقالات گردآوری مقالات یاداشت فنّی (توصیفی) سایر انواع مقالات سمینارها و همایش­های علمی آموزش نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI بخش های مقالات علمی اصول نگارش عنوان مقالات طریقه نگارش نام نویسندگان و affiliation آنها نحوه تدوین چکیده یک مقاله طریقه انتخاب واژگان کلیدی اصول نگارش مقدمه مبانی نظری ...

توضیحات بیشتر - دانلود 

ارسال شده در آذر 15, 1395فروردین 22, 1396

راهبری نوشته‌ها


پایان نامه ارشد با موضوع: بررسی مسأله¬ی آفرینش …

    نظر

پایان نامه ارشد با موضوع: بررسی مسأله¬ی آفرینش …

3 لینک مشابه:=”-”>عنوان پایان نامه :بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه 

در این سایت فقط تکه هایی از متن پایان نامه درج می شود برای دانلود متن کامل می توانید به سایت omidfile.ir مراجعه کنید - با فرمت ورد - همراه با منابع و همه پیوست ها

آفرینش بوده است واین نیز پدرش را برانگیخته بود تا با توجه به آثارشایستگی عجیب او درفراگیری علوم در تعلیم و تربیت اوکوشا بوده و اورا نزد معلم قرآن گذارد.[1]دراین هنگام دانشمندى به نام ابوعبدالله (حسین بن ابراهیم الطبرى) ناتِلى که مدعى فلسفه‏دانى بود، به بخارا آمد. پدربوعلی وى رادرخانه­ی خود جاى داد و ابن سینا نزد او به آموختن فلسفه پرداخت واز أهمّ مسائل فلسفی ودر واقع موضوع فلسفه وجود و هستی می باشد و وجود و هستی مطلق نیز خداوند است که مبدأ این هستی بیکران وغایت آن محسوب می­گردد وچون به سرعت در این موضوعات استادی گرچه زدلم هـزارخورشیـد بتافـت آخر به کمــــــــال ذره ای راه نیافـت.

متن کامل در سایت علم یار و یا سایت جهان داک : jahandoc.com و omidfile.ir

«کتاب رباعیات منسوب به ابوسعید ابوالخیر.ص71»

این رباعی که عالمی از معانی را در بر دارد، هم مقام باعظمت سراینده و نیز عـظمت کائنات را به بررسی می­گیرد.

توگویی این رباعی زبان حال زندگانی و حیات شریف بوعلی سیناست که ضمن آن، مقام شامخ و عظمت عـلمی خود را پیش می­کشد، آن رادرکنار عظمت کائنات می­گذارد و این عظمت را با آن عظمت مقایسه می­کند. از سعی و تلاش مداوم و شتابنده­ی خوددربادیه و وادی عـلم و دانش و حکمت سخن می­راند و می­گویدکه با وجودموشکافی­ها، به درک یک سرموئی هم نرسیده است. قـلب خود را باز می­کندکه در آن هـزار خورشیددانش و معرفـت می­درخشد و وقـتی آن ­را دربرابرعظمت جهان هـستی قـرارمی­دهـد، به صراحت اقـرارمی­دارد که حتی به ساختمان یک ذرّه هم پی نبرده است. بوعـلی کائنات را از طریق ذره می­خواهـد شرح دهـد و چون به کنهِ ذره نمی­رسد، خود را از درک جهان هـستی عاجز می­یابد. توانائی خودرا برجسته می­سازد، ولی وقـتی عظمت عالم هـستی را می­نگرد، سر تسلیم می­نهد.

 

ابن سینا در اصفهان روزگارمى‏گذرانید،که در سفری دچار بیمارى قولنج شد و به درمان خود پرداخت تا اندکى بهبود یافت تا این­که علاءالدوله قصد رفتن به همدان کرد. ابن سینا نیز وى را همراهى کرد، اما در راه بیماریش عود کرد و­درحالی که همواره به­ خلقت و عظمت آن می­اندیشید دست خالق بی همتا وآفریدگارجهان،آن واجب الوجود، روح پرهیاهوی او را از این بدن خاکی  بستاندو پس از چندروز در نخستین جمعه رمضان 428هجری قمری در 58 سالگى درگذشت و در شهر همدان به خاک سپرده شد.[2]

 

 

 

 

1-3-2-منبع­شناسی جایگاه خلقت درآثارابن سینا

 

 

ابن سینا، على­رغم زندگانى ناآرام و پرحادثه­ی خود، اندیشمند و نویسنده‏اى پرکار بوده است. آن­چه ازنوشته‏هاى وى برجاى مانده است، نماینده­ی ذهنى فعال و پویاست که گویى درهر شرایطى، ازفعالیت و خلاقیت بازنمى‏ایستاده است. ازشیخ «مامفتخریم که کتاب نهج البلاغه که بعدازقرآن بزرگترین دستورزندگی مادی و معنوی و بالاترین کتاب

[1] .علی بن یوسف قفطی، تاریخ الحکماء، مصحح بهین دارایی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 1347، ص555 .

[2]. همان، ص45 .

دانلود  لینک فایل دمو ممکن است خراب شده باشد برای دیدن جزییات یشتر در مورد این پایان نامه به سایت omidfile.ir و یا لینک انتهای این صفحه مراجعه کنید

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت ورد):

بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت pdf):

بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

دانلود پایان نامه ارشد: بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه

آموزش طراحی پرسشنامه به همراه 575 نمونه پرسشنامه در موضوعات مختلف

آموزش طراحی پرسشنامه به همراه 575 نمونه پرسشنامه در موضوعات مختلف    نحوه طراحی و نتیجه گیری از پرسشنامه   قلق های نگارش پرسشنامه   با مثال های متنوع در رشته های مختلف ...

توضیحات بیشتر - دانلود

آموزش کامل نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI

آموزش کامل نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI  سرفصل ها : انواع مقالات علمی مقالات تجربی (پژوهشی) مقالات تحلیلی مقالات مروری مقالات گردآوری مقالات یاداشت فنّی (توصیفی) سایر انواع مقالات سمینارها و همایش­های علمی آموزش نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI بخش های مقالات علمی اصول نگارش عنوان مقالات طریقه نگارش نام نویسندگان و affiliation آنها نحوه تدوین چکیده یک مقاله طریقه انتخاب واژگان کلیدی اصول نگارش مقدمه مبانی نظری ...

توضیحات بیشتر - دانلود 

ارسال شده در آذر 15, 1395فروردین 22, 1396

راهبری نوشته‌ها


پایان نامه ارشد: بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت …

    نظر

3 لینک مشابه:=”-”>عنوان پایان نامه :بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه  در این سایت فقط تکه هایی از متن پایان نامه درج می شود برای دانلود متن کامل می توانید به سایت omidfile.ir مراجعه کنید - با فرمت ورد - همراه با منابع و همه پیوست ها باشد و حدوثش آغاز … ادامه خواندن پایان نامه ارشد: بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت …


دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان: بررسی …

    نظر

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان: بررسی …

3 لینک مشابه:=”-”>عنوان پایان نامه :بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه 

در این سایت فقط تکه هایی از متن پایان نامه درج می شود برای دانلود متن کامل می توانید به سایت omidfile.ir مراجعه کنید - با فرمت ورد - همراه با منابع و همه پیوست ها

متن کامل در سایت علم یار و یا سایت جهان داک : jahandoc.com و omidfile.ir

وآن واحد حق است».[1] قدیم بر حسب زمان ماضى، ازلى نامیده مى‏شود، پس ازل عبارت است از دوام وجوددر گذشته ودر مقابل ابد است. ابدى، وجودى است که در آینده نهایت نداشته باشد.

پس اگر فیلسوفان بگویند:«عالم قدیم است.»، مقصوداز این عبارت این است که وجود خدا ذاتاً نه زماناً مقدم بر عالم و زمان است. در نظر آنان قدیم مقابل حادث است. حادث چیزى است که وجود آن آغاز زمانى دارد.[2]قدیم بر وجودی اطلاق می شود که وجودش از غیر نباشد و این قدیم ذاتی است و هم­چنین اطلاق  می­شود بر موجودی که وجودش مسبوق به عدم نباشدو این قدیم زمانی است. قدیم ذاتی اخص از قدیم زمانی است. حادث ذاتی نیز اعم از حادث زمانی است. [3]

 

 1-1-3-2-2-کاربرد درنهج البلاغه

 

«فلئن امر الباطل لقدیما فعل».[4]اگر باطل پیروز شود جای شگفتی نیست از دیرباز چنین بوده است.

«لم یمنعنا قدیم عزنا و لا عادی طولنا علی قومک  ان خلطناکم بانفسنا».[5] این­که با شما طرح خویشاوندی ریختیم عزت گذشته و فضیلت پیشین را از ما باز نمی­دارد.

«وانما کلامه…..و لوکان قدیما، لکان الها ثانیا».[6] قدیم کسی است که قبل از او خدایی وجود نداشته باشد زیرا قدیم خالق و آفریننده است که مقتضى قوام عالم است و وجود منبسط است.» ابوالقاسم قشیرى می نویسد: «تجلى ازقبل بنده، عبارت از زوال حجاب بشریت و صیقل‏کننده قلب است ازصدء طباع بشریت واز قبل خدا آشکار کردن حال عبد است و در بیان پاسخ پرسش از تجلّى وگفته شده است که ظهور ذات است در پرده‏هاى أسماء و صفات درمقام تنزل.»[7]

صدرا گوید: «حق تعالى را تجلى واحدى است بر اشیاء و ظهور واحدى است بر ممکنات و این ظهور بر اشیاء به عینه ظهور و تجلى دوم حق است بر ذات خود در مرتبت افعال، زیرا که ذات حق از جهت نهایت تمامیت و فرط کمال خود از ذات خود افاضه می­کند که عبارت از ظهور دوم باشد بر نفس خود و روا نباشد که ظهور اول عین ظهور دوم باشد زیرا ظهور دوم تابع ظهور اول است وظهور دوم عبارت از نزول وجود واجبى است در مراتب افعال که به نام افاضه و نفس رحمانى و علیت و تأثیر و محبت افعالیه و مبدأ تکثر اسماء و صفات است. تجلى اول بروز و ظهور اشیاء است و تجلى دوم تطور و تکثر آن­ها است و اگر دقت شود یک تجلى و ظهور است که منحل به دو تجلى و

[1] . همان.

[2]. جمیل صلیبا، همان، ص514 .

[3] . علی بن محمد جرجانی، همان، ص74 .

[4] . خطبه 16 .

[5] . نامه 28 .

[6] . خطبه 186 .

[7] . جعفرسجادی، همان، ج‏1، ص487 .

دانلود  لینک فایل دمو ممکن است خراب شده باشد برای دیدن جزییات یشتر در مورد این پایان نامه به سایت omidfile.ir و یا لینک انتهای این صفحه مراجعه کنید

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت ورد):

بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت pdf):

بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

دانلود پایان نامه ارشد: بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه

آموزش طراحی پرسشنامه به همراه 575 نمونه پرسشنامه در موضوعات مختلف

آموزش طراحی پرسشنامه به همراه 575 نمونه پرسشنامه در موضوعات مختلف    نحوه طراحی و نتیجه گیری از پرسشنامه   قلق های نگارش پرسشنامه   با مثال های متنوع در رشته های مختلف ...

توضیحات بیشتر - دانلود

آموزش کامل نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI

آموزش کامل نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI  سرفصل ها : انواع مقالات علمی مقالات تجربی (پژوهشی) مقالات تحلیلی مقالات مروری مقالات گردآوری مقالات یاداشت فنّی (توصیفی) سایر انواع مقالات سمینارها و همایش­های علمی آموزش نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI بخش های مقالات علمی اصول نگارش عنوان مقالات طریقه نگارش نام نویسندگان و affiliation آنها نحوه تدوین چکیده یک مقاله طریقه انتخاب واژگان کلیدی اصول نگارش مقدمه مبانی نظری ...

توضیحات بیشتر - دانلود 

ارسال شده در آذر 15, 1395فروردین 22, 1396

راهبری نوشته‌ها


دانلود پایان نامه ارشد با عنوان: بررسی مسأله¬ی …

    نظر

دانلود پایان نامه ارشد با عنوان: بررسی مسأله¬ی …

3 لینک مشابه:=”-”>عنوان پایان نامه :بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه 

در این سایت فقط تکه هایی از متن پایان نامه درج می شود برای دانلود متن کامل می توانید به سایت omidfile.ir مراجعه کنید - با فرمت ورد - همراه با منابع و همه پیوست ها

ظهور می­گردد.جمیع ماهیات و ممکنات مرائى وجود حق‏اند و مجالى حقیقت مقدسه‏اند و بر حسب بعد و قرب به ذات واجب نمودارى آنان متفاوت است.»[1]

متن کامل در سایت علم یار و یا سایت جهان داک : jahandoc.com و omidfile.ir

 

1-1-3-3-2-کاربرد درنهج البلاغه

 

«فتجلّی لهم سبحانه فی کتابه».[2] از این رو خداوند سبحان بى‏آن که با چشم دیده شود در خلال آیات کتابش بر آنان جلوه کرد.

«بها تجلّی صانعها للعقول».[3] به آفرینش موجودات، خالق آن­ها براى عقول تجلى کرد.

«بل تجلّی لها بها».[4] بلکه به وسیله افکاربر آن­ها تجلى کرده است.

«ان الله سبحانه و تعالی جعل الذکر جلاء للقلوب».[5] پروردگارسبحان، یاد خود را روشنى­بخش دل­ها قرار داد.

«قداعذر الیکم بالجلیه».[6] زیرا خداوند با دلیل­هاى روشن عذرى برایتان باقى نگذاشته است.

وقتى شیئى ازحالتى به حالت دیگر منتقل مى‏شود، هریک از حالات مذکور غیر ازدیگرى است. الفاظ تطویر و تطوّر را از این ریشه مشتق کرده‏اند.تطوّر در فلسفه­ی­­ جدید داراى چندین معنى است:

اول‏ به معنى نمو و مقصود از آن این است که مبدأ داخلى (شى‏ء) از حالت کمون به حالت ظهور انتقال یابد،تا به نهایت رشد خود برسد.مانند مبدأ حیات که نموّ مى‏کند و منبسط مى‏شود و در ماده، حالات گوناگون از قبیل نطفه، علقه، مضغه، استخوان و عضلات پیدا مى‏شود.

دوم‏ به معنى تغییر تدریجى آرام تحت تأثیر علل خارجى.

سوم‏ به معنى تغییرى که متوجه غایت و هدف ثابت و معینى باشد و در مراحل پى در پى که بتوان از پیش آن­ها را معین کرد، انجام گیرد.

چهارم‏ به معنى انتقال از ساده به پیچیده و از هم­جنس به ناهم­جنس و یا از مجانست بیشتر به مجانست کمتر.حال اگر تطور دال بر نموّ فرد و انتقال او از نقطه­ی بسیط آغازین یک بعدى به سن رشد با ابعاد گوناگون باشد، تطور فردى نامیده مى‏شود و اگر دال بر تطور نوع واحد به انواع متعدد باشد، تطور نوعى نامیده مى‏شود.

تطوراز طریق تنوع صورت مى‏گیرد، به این طریق که ماده­ی اولیه به اقسام مختلف تقسیم مى‏شود و موادى که از آن به وجود مى‏آید انواع گوناگون دارد و داراى احوال مختلف و سرشت‏هاى متفاوت است.

همین­طور است در مورد یک نوع متجانس که تدریجا زیاد مى‏شود و افراد آن، تحت شرایط موجود به اقسام و کیفیت‏هاى مختلف افزایش مى‏یابد. تنوع ادامه مى‏یابد و وظایف

[1] . صدرالدین محمدبن ابراهیم قوام شیرازی(ملاصدرا)، الحکمه المتعالیه فى الاسفار العقلیه الاربعه، چاپ سوم، بیروت، داراحیاء التراث‏، 1981?م، ج1، ص199 و201 .

[2] . خطبه 147 .

[3] . خطبه 186 .

[4] . خطبه 185 .

[5] . خطبه 222 .

[6] . خطبه 176 .

دانلود  لینک فایل دمو ممکن است خراب شده باشد برای دیدن جزییات یشتر در مورد این پایان نامه به سایت omidfile.ir و یا لینک انتهای این صفحه مراجعه کنید

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت ورد):

بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت pdf):

بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

دانلود پایان نامه ارشد: بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه

آموزش طراحی پرسشنامه به همراه 575 نمونه پرسشنامه در موضوعات مختلف

آموزش طراحی پرسشنامه به همراه 575 نمونه پرسشنامه در موضوعات مختلف    نحوه طراحی و نتیجه گیری از پرسشنامه   قلق های نگارش پرسشنامه   با مثال های متنوع در رشته های مختلف ...

توضیحات بیشتر - دانلود

آموزش کامل نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI

آموزش کامل نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI  سرفصل ها : انواع مقالات علمی مقالات تجربی (پژوهشی) مقالات تحلیلی مقالات مروری مقالات گردآوری مقالات یاداشت فنّی (توصیفی) سایر انواع مقالات سمینارها و همایش­های علمی آموزش نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI بخش های مقالات علمی اصول نگارش عنوان مقالات طریقه نگارش نام نویسندگان و affiliation آنها نحوه تدوین چکیده یک مقاله طریقه انتخاب واژگان کلیدی اصول نگارش مقدمه مبانی نظری ...

توضیحات بیشتر - دانلود 

ارسال شده در آذر 15, 1395فروردین 22, 1396

راهبری نوشته‌ها


دانلود پایان نامه با عنوان: بررسی مسأله¬ی آفرینش …

    نظر

دانلود پایان نامه با عنوان: بررسی مسأله¬ی آفرینش …

3 لینک مشابه:=”-”>عنوان پایان نامه :بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه 

در این سایت فقط تکه هایی از متن پایان نامه درج می شود برای دانلود متن کامل می توانید به سایت omidfile.ir مراجعه کنید - با فرمت ورد - همراه با منابع و همه پیوست ها

متن کامل در سایت علم یار و یا سایت جهان داک : jahandoc.com و omidfile.ir

افراد یک نوع درکنار یکدیگر، جنبه اختصاصى پیدا مى‏کند و هر چه از لحاظ تخصص، وظایف بیشتر باشد، همکارى بیشتر است وهرفیلسوفى که معتقد به تغییر و ارتقاء یا تنوع همراه با تکامل و پیوستگى موجودات و تبدل آن­ها و تبدیل اشیاء به یک­دیگر باشد، فیلسوف تطوّرى است.[1]

بیشتر دانشمندان امروز معتقدند که تطور متضمن معنى ارتقاء است. اما اگر مقصود ما از تطور صرف دگرگونى باشد، نمى‏توانیم معنى ارتقاء را به آن ضمیمه کنیم. زیرا تطور در این حالت دال بردگرگونى‏هاى ضروریى است که به شى‏ء تعلّق مى‏گیرد، بدون این­که متوجه غایت معینى باشد، درحالى که ارتقاء به معنى حرکت از مرحله­ی پست به مرحله عالى و از خوب به بهتر است. پس درهرارتقائى تبدّل هست اما درهر تبدّلى ارتقاء نیست.[2]

 

واژه­ی حلول پنج مرتبه درنهج البلاغه به کاررفته است و همگی به معانی فرودآمدن و ورود درچیزی استعمال گردیده است، مانند فرازهای زیراز سخنان امام علیه السلام:

«…قبل ارهاق الفوت و حلول الموت».[3] قبل از دست رفتن فرصت و فرودآمدن مرگ.«و وطیء المنزل قبل حلولک».[4] قبل از ورود،آن منزل را آماده ساز.

 

1-2-مبانی کلی وچارچوب­های نظری مسأله­ی آفرینش درحکمت سینوی

1-2-1-مبانی هستی شناسی

 

انسان درسلوک عقلی مخصوصا فلسفی نمی­تواند بدون نظام (سیستم) به فعالیت بپردازد. بستگی فعالیت ذهن به نظام پویا یک ضرورت معرفتی است. پویایی نظام فلسفی در ایجاد ایده­ها وتئوری­های بنیادین وفراهم کردن زمینه­ی نوآوری و ابداع­های متناسب با بستر اجتماعی خویش نمودپیدا می­کند.

ابن سینا باتکیه برانبوهی ازمعارف بشری که درطی دوران دویست ساله­ی پیش از اوبه وسیله­ی مترجمان وشارحان ومفسران وفلاسفه­ای چون فارابی و دیگران درقلمرو مسلمین فراهم آمده بود به ساماندهی منسجم ایده ها و آموزه های فلسفی مبادرت ورزید. وی هنرمندانه به ساختن نظام فلسفی خویش پرداخت که تفسیر عقلانی واقعیت و دارای ساختار نظری است. پس نقطه­ی آغاز نظام او«واقعیت»یا موجود بما هو موجود است. او شیوه­ی عقلی ورویکرد استدلالی را برای شناخت فلسفی در پیش گرفت و با تدوین کتاب شفا در ابتدای نظام فلسفی خویش روش خود را طرح نمود. اصلی­ترین و محوری­ترین جهت­گیری در نظام فلسفی ابن سینا که همه اجزاء نظام او را تحت تأثیر قرار داده و به همه آن­ها جهت داده است تبیین واجب الوجود بالذات است که از طریق دین در ذهن او ترتیب یافته بود. از این­رو نظام او جهت هستی شناسی(وجود شناسی) پیدا کرده است. پس واجب الوجود بالذات در کانون نظام او و اساس آن است. این اساسی­ترین بن نظام فلسفی ابن سینا، منظری کلی برای اوفراهم آورده که ذهن او دربسترآن به بررسی مسائل می

[1] . همان .

[2] . همان، ص234 .

[3] . خطبه 196 .

[4] .نامه 31 .

دانلود  لینک فایل دمو ممکن است خراب شده باشد برای دیدن جزییات یشتر در مورد این پایان نامه به سایت omidfile.ir و یا لینک انتهای این صفحه مراجعه کنید

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت ورد):

بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت pdf):

بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

دانلود پایان نامه ارشد: بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه

آموزش طراحی پرسشنامه به همراه 575 نمونه پرسشنامه در موضوعات مختلف

آموزش طراحی پرسشنامه به همراه 575 نمونه پرسشنامه در موضوعات مختلف    نحوه طراحی و نتیجه گیری از پرسشنامه   قلق های نگارش پرسشنامه   با مثال های متنوع در رشته های مختلف ...

توضیحات بیشتر - دانلود

آموزش کامل نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI

آموزش کامل نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI  سرفصل ها : انواع مقالات علمی مقالات تجربی (پژوهشی) مقالات تحلیلی مقالات مروری مقالات گردآوری مقالات یاداشت فنّی (توصیفی) سایر انواع مقالات سمینارها و همایش­های علمی آموزش نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI بخش های مقالات علمی اصول نگارش عنوان مقالات طریقه نگارش نام نویسندگان و affiliation آنها نحوه تدوین چکیده یک مقاله طریقه انتخاب واژگان کلیدی اصول نگارش مقدمه مبانی نظری ...

توضیحات بیشتر - دانلود 

ارسال شده در آذر 15, 1395فروردین 22, 1396

راهبری نوشته‌ها


پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان: بررسی مسأله¬ی …

    نظر

پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان: بررسی مسأله¬ی …

3 لینک مشابه:=”-”>عنوان پایان نامه :بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه 

در این سایت فقط تکه هایی از متن پایان نامه درج می شود برای دانلود متن کامل می توانید به سایت omidfile.ir مراجعه کنید - با فرمت ورد - همراه با منابع و همه پیوست ها

می­پردازد و از آن منظر به جهان نگاه می­کند و نیت­ها و دلایل او که مایه­ی عمل و گرایش او هستند و مفهوم انسان نسبت به مصادیق خود. اما مشکک مفهومی است که بر مصادیق خود به نحو تقدم و تأخر و شدت و ضعف دلالت دارد،مانندسفیدی و وجود که برمصادیق خود با شدت و ضعف و تقدم وتاخر اطلاق می­شوند.[1]

متن کامل در سایت علم یار و یا سایت جهان داک : jahandoc.com و omidfile.ir

شیخ الرئیس بر این مسأله در کتاب دانشنامه­ی علایی با مثالی از مصادیق اشاره می­کند[2]ودرالمباحثات به این مسأله یعنی تشکیک وجود تصریح نموده است: «واما مسأله­ای که درباب وجود مطرح است تشکک آن است. می­دانیم که وجوددر ذوات دارای وجود(موجودات) درنوع اختلاف ندارند بلکه اگر اختلافی باشد در شدت و ضعف آن­هاست و همانا اختلاف ماهیات اشیاء درنوع است که به وجود نیز سرایت می­کند.­»[3]

 

1-2-1-3-تمایزوجود وماهیت

 

نظریه­ی تمایز وجود و ماهیت اساسی­ترین آموزه­ی نظام فلسفی ابن سینا و گامی نخستین در هستی شناسی فلسفی اوست.

بدین لحاظ باید گفت که پس ازپذیرش اصل واقعیت وگذراز مرز شکاکیت، اولین موضوعی که فراروی انسان قرار می­گیرد این است که ازهر واقعیتی از واقعیات جهان دو مفهوم انتزاع می­شود: یکی چیستی ودیگری هستی.از دیدگاه ابن سینا در این­که مفهوم ومعنای وجود و موجود با مفهوم ومعنای چیستی و ماهیت متفاوت است بحثی نیست. اما اثبات اختلاف حیثیت خارجی و اختلاف وجود خارجی وجود و ماهیت قابل بحث می­باشد زیرا اساسا تمایز بین ماهیت و وجود به دوگونه قابل تصور است:

  1. هر شیء ممکن دارای دو حیثیت متمایز باشد که ذهن انسان از یکی وجود را و ازدیگری ماهیت را انتزاع کند.
  2. ماهیت و وجود دو واقعیت متمایز خارجی باشند.

به عبارت دیگراین دو مفهوم از دو حیثیت جداگانه حکایت می­کنند.(حیثیت وجودی و حیثیت ماهوی).اما آیا این دو حیثیت در خارج به دو وجود موجودند و عروض وجود بر ماهیت مانند عروض بیاض بر جوهر خارجی است و یا این­که به یک وجود موجودند و عروض وجود بر ماهیت عروض ذهنی وتحلیلی است؟

تا این­جا معلوم شد که دو مفهوم وجود وماهیت از هم متمایز هستند. حال این سؤال مطرح است که این دو مفهوم چه نسبتی باهم درذهن وعین دارند و آیا درجهان خارج از ذهن دوچیز هستند؟

در کتاب« الاشارا والتنبیهات» آمده است:«واما وجوددراشیائی که دارای ماهیت هستند نه عین ماهیت شیء است و نه جزئی از آن. وجود داخل در مفهوم آن ها نمی­شود بلکه وجود عارض بر ماهیات آن­ها می­گردد.»[4]

[1] . محمدرضا مظفر، المنطق، ترجمه علی شیروانی، چاپ سیزدهم، قم، دارالعلم، 1383، ص70 .

[2] . حسین بن عبدالله بن سینا، دانشنامه­ علایی، ص38 .

[3] . همان، المباحثات، تحقیق محسن بیدارفر، چاپ اول، قم، نشر بیدار، 1371، ص41 .

[4] . همان، الاشارات والتنبیهات، ج3، ص61 .

دانلود  لینک فایل دمو ممکن است خراب شده باشد برای دیدن جزییات یشتر در مورد این پایان نامه به سایت omidfile.ir و یا لینک انتهای این صفحه مراجعه کنید

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت ورد):

بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت pdf):

بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

دانلود پایان نامه ارشد: بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه

آموزش طراحی پرسشنامه به همراه 575 نمونه پرسشنامه در موضوعات مختلف

آموزش طراحی پرسشنامه به همراه 575 نمونه پرسشنامه در موضوعات مختلف    نحوه طراحی و نتیجه گیری از پرسشنامه   قلق های نگارش پرسشنامه   با مثال های متنوع در رشته های مختلف ...

توضیحات بیشتر - دانلود

آموزش کامل نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI

آموزش کامل نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI  سرفصل ها : انواع مقالات علمی مقالات تجربی (پژوهشی) مقالات تحلیلی مقالات مروری مقالات گردآوری مقالات یاداشت فنّی (توصیفی) سایر انواع مقالات سمینارها و همایش­های علمی آموزش نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI بخش های مقالات علمی اصول نگارش عنوان مقالات طریقه نگارش نام نویسندگان و affiliation آنها نحوه تدوین چکیده یک مقاله طریقه انتخاب واژگان کلیدی اصول نگارش مقدمه مبانی نظری ...

توضیحات بیشتر - دانلود 

ارسال شده در آذر 15, 1395فروردین 22, 1396

راهبری نوشته‌ها


پایان نامه ارشد با عنوان: بررسی مسأله¬ی آفرینش …

    نظر

پایان نامه ارشد با عنوان: بررسی مسأله¬ی آفرینش …

3 لینک مشابه:=”-”>عنوان پایان نامه :بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه 

در این سایت فقط تکه هایی از متن پایان نامه درج می شود برای دانلود متن کامل می توانید به سایت omidfile.ir مراجعه کنید - با فرمت ورد - همراه با منابع و همه پیوست ها

این عبارت با صراحت دلالت دارد بر این­که وجود نه از قبیل ماهیت است و نه جزء مقوم ماهیت، ولی عارض بر ماهیت است.

متن کامل در سایت علم یار و یا سایت جهان داک : jahandoc.com و omidfile.ir

در «الهیات شفا» چنین آمده است:«هرموجود دارای ماهیت معلول است و غیر از واجب الوجود همه­ی اشیاء، دارای ماهیت اند و چون ماهیت از حیث ذات ممکن الوجود است وجود از خارج بر آن عارض می­شود.»[1]

از این تعبیر معلوم می­شود که عرض بودن وجود برای ماهیت به معنای عرض مقولی نیست که موضوعی قبلا باشد و سپس چیزی بر آن عارض شود، زیرا عبارت فوق تصریح دارد بر این­که ماهیت که ذاتا ممکن الوجود است وبرای تحققش نیازبه افاضه­ی وجود ازخارج دارد. بدون هیچ تردیدی اگر وجود عارض بر ماهیت و عروض هم عروض مقولی و خارجی باشد به طور جد اشکال بر ابن سینا و مشائیان وارد است، زیرا چنان­چه وجود عارض بر ماهیت باشد بر اساس قاعده­ی پیش گفته«ثبوت شیء لشیء فرع ثبوت المثبت له.»اثبات شیئی برای شیء دیگر مبتنی بر این است که آن شیء خودش قبلا وجود داشته باشد و باید ماهیت قبل از عارض موجود باشد و طبیعی می­نماید که بپرسند وجودی که ماهیت به آن موجود است چه نوع وجودی است؟[2]خوداو در«التعلیقات» با صراحت توضیح داده است که:«اگر وجود لازم ماهیت بود بایستی ماهیت قبل از وجود خودش موجود باشد تا وجود بر آن عارض شود و این مستلزم دور است.»[3]و نیز می­گوید:« وجود اعراض عبارت است از وجود آن­ها در ضمن موضوعاتشان، ولی عروض وجود برماهیت از این قبیل نیست زیرا برای تحقق وجود نیاز به وجودی نداریم چراکه وجود بی نیاز از وجود است و معنای عروض وجود مشخص باشند، اما اگر شیء خود ذات موجود باشد نیاز به مشخص خارجی ندارد او ذات واجب را این­گونه می­داند. در ادامه شخص می­پرسد آیا دوگانگی بین ذات و مشخص ذات هست؟

اودرپاسخ دوگانگی بین وجودو مشخص را مردود می شمارد هرچند بیان نمی­کند که مشخِص وجود چیست؟ لیکن این مطلب را اثبات می­کند که در وجود اثنیت  بین معین ومتعین را نمی­پذیرد. بنابراین اگر وجود تعین دارد و بین وجود ومشخص آن بیگانگی نیست پس تشخص عین وجود است و هرجا تشخص ذاتی شیئی باشد بدین معناست که عینیت و اصالت ذاتی شیء است.

ج) ملاصدرا دراسفار پس از بیان اموری که به سبب آن­ها وجود متخصص می­گردد استناد به کلام ابن سینا در «المباحثات» می­کند و می­گوید:«قال الشیخ فی المباحثات ان الموجود فی ذوات الماهیات لا یختلف بالنوع.»[4]موجوداتی که دارای ماهیت اند از دو جهت از یک­دیگر متمایزند:یکی به خاطر وجودی که دارند که از نظر شدت و ضعف متفاوت است و یکی به سبب ماهیت خاصی که هر یک از موجودات دارند. اختلاف وجودی آن­ها نوعی نیست، لیکن اختلاف ماهوی آن­ها نوعی است. این استناد و بیان ملاصدرا گواهی روشن بر این مدعاست که از نظر ابن سینا وجود خواه بدون ماهیت و خواه همراه با ماهیت،تخصص آن به وجود است و در موردی دیگر می­گوید:«براساس

[1] .همان، الشفاء_الالهیات، تصحیح الاب قنواتی وسعید زائد، قم، چاپ مرعشی نجفی، 1404، ص346 .

[2] . قطب الدین رازى باغنوى، ‏إلهیات المحاکمات، مقدمه وتصحیح مجیدهادى زاده،‏‏ چاپ اول،‏ تهران،‏ ناشر میراث مکتوب،‏1381،

ص120 .

[3] . حسین بن عبدالله بن سینا، التعلیقات، ص184 .

[4] . همان، ص41 .

دانلود  لینک فایل دمو ممکن است خراب شده باشد برای دیدن جزییات یشتر در مورد این پایان نامه به سایت omidfile.ir و یا لینک انتهای این صفحه مراجعه کنید

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت ورد):

بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه

(فقط حاوی صفحات فرد و حداکثر فقط 50 صفحه با فرمت pdf):

بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

دانلود پایان نامه ارشد: بررسی مسأله¬ی آفرینش در حکمت سینوی بر مبنای نهج البلاغه

آموزش طراحی پرسشنامه به همراه 575 نمونه پرسشنامه در موضوعات مختلف

آموزش طراحی پرسشنامه به همراه 575 نمونه پرسشنامه در موضوعات مختلف    نحوه طراحی و نتیجه گیری از پرسشنامه   قلق های نگارش پرسشنامه   با مثال های متنوع در رشته های مختلف ...

توضیحات بیشتر - دانلود

آموزش کامل نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI

آموزش کامل نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI  سرفصل ها : انواع مقالات علمی مقالات تجربی (پژوهشی) مقالات تحلیلی مقالات مروری مقالات گردآوری مقالات یاداشت فنّی (توصیفی) سایر انواع مقالات سمینارها و همایش­های علمی آموزش نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI بخش های مقالات علمی اصول نگارش عنوان مقالات طریقه نگارش نام نویسندگان و affiliation آنها نحوه تدوین چکیده یک مقاله طریقه انتخاب واژگان کلیدی اصول نگارش مقدمه مبانی نظری ...

توضیحات بیشتر - دانلود 

ارسال شده در آذر 15, 1395فروردین 22, 1396

راهبری نوشته‌ها